Over dit onderwerp wordt de laatste jaren al veel gesproken en geschreven.
Hieronder vind je enkele bekende suggesties in je eigen belang.
1. Zeg minder vaak ‘ja’ — houd je bezig met taken die het grootste effect en resultaat opleveren.
Leer je eigen grenzen aan te geven.
2. Wees geen perfectionist — weet wanneer het voldoende is.
Je wilt alles goed doen. Hierbij kan erkenning en aandacht, maar ook het streven naar promotie aan ten grondslag liggen. Het levert echter naast tevredenheid, ook stress en minder vrije tijd op.
3. Stop met overwerken (of doe dat minder)— verhoog je productiviteit.
Het is bekend, dat hoe langer je werkt, hoe minder efficiënt én productief je uiteindelijk bent.
Je wordt na verloop van tijd nou eenmaal vermoeider.
Het is natuurlijk wel zo, dat als je het geld dat je met overwerken verdiend, echt nodig hebt, goed moet nadenken over je gezondheid op langere termijn.
4. Doe niet alles zelf — laat anderen je helpen.
Je hoeft niet alles alleen te doen.
Door samen te werken of door een taak te delegeren aan iemand die het sneller of beter kan, levert dat meer tijd en energie op, zowel m.b.t. je werk als privé.
5. Maak afspraken over je bereikbaarheid — stel duidelijke grenzen.
Jij bent als werknemer niet verplicht om
Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je vanaf een bepaald tijdstip niet bereikbaar bent. Ook niet via de telefoon of mail.
6. Stop met het uitvoeren van herhalende taken — automatiseer.
Als je taken hebt die je op regelmatige basis uitvoert, kijk dan of er een mogelijkheid is om deze taken slimmer aan te pakken. Automatiseer ze bijvoorbeeld.
7. Wees niet te optimistisch — ga uit van ervaring.
Kijk kritisch naar je eigen workflow en voorkeuren. Pas je taken en planning hierop aan.